Fråga inte vad världen behöver, fråga istället vad som får ditt hjärta att sjunga. För vad världen behöver är hjärtan som sjunger.

Satt och funderade över det här om livet och vad man vill uppnå häromdagen. En nära vän sa en gång till mig att jag var ämnad för att göra något stort. Oavsett om han hade rätt eller inte så är det först upp till mig att avgöra vad som är stort, för mig. För det fina med livet är just det där att det är upp till dig. Även om vi varje dag tampas med förväntingar, krav, vardagsbekymmer och ibland kanske känner oss näst intill livegna så gör vi varje dag ett aktivt beslut att kämpa vidare, eller att packa väskan och söka lyckan någon annanstans. I slutändan är det bara du och dina beslut som formar ditt liv. Och bara vad du tycker som betyder något.
     Jag insåg hur otroligt stolt jag är över mina vänner, besluten de tar och liven de formar för sig. Hur de har växt så mycket som människor och hur möjligheterna tycks vara oändliga. Och någon dag kanske jag kan se en kontur av mitt liv. Tills dess njuter jag av min vimsiga röra av planer och äventyr i väntan på insikten om vad som är stort, för mig.

Ps. Ni som inte heller ser konturen än, sluta fundera över vad andra tycker. Tviveln du ser i deras ögon är bara en reflektion från dig själv. Våga hoppa, andas, sitta still, gå tillbaka, ta en genväg eller en omväg. Ge det tid, för du har all tid i världen. Beslutet är ditt och ingen annans. Ds.


Do not ask what the world needs. Ask what makes your heart sing. Because what the world needs is singing hearts:

I was thinking about life and what you want to do with it the other day. A close friend of mine once said that I was destined to do great things. Regardless if he is right or wrong the first step is to figure out what is great, for me. Because the beauty of life is that everything is up to you. Even if we deal everyday with expectations, requirements, everyday problems and sometimes even feel like we are serfs - we make the decision to deal, or to pack our bags and find something new. In the end it is only you and your decisions that decides what your life is going to look like. And it is only what you think about it that matters.
     I am so proud of my friends, the decisions they make and the lives they are making for themselves. How much they are growing as humans and how the opportunities seem endless. And one day maybe even I will be able to see a shape of my life. Until then I am enjoying my dopey mess of plans and adventures when waiting for the knowledge of what is great, for me.

Ps. For you who like me cannot see the shape yet, stop thinking about what other people might think. The doubt you see in their eyes is only a reflexion from yourself. Dare to jump, breath, sit still, go back, take a shortcut or a detour. Give it time, because you have all the time in the world. The decision is yours and no one elses.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0